• OVE ELLEMARKS BLOGG OM TRÄNING OCH LIVET

    MY LIFE MY STORY

  • OVE ELLEMARKS BLOGG OM TRÄNING OCH LIVET

    MY LIFE MY STORY

  • OVE ELLEMARKS BLOGG OM TRÄNING OCH LIVET

    MY LIFE MY STORY

  • OVE ELLEMARKS BLOGG OM TRÄNING OCH LIVET

    MY LIFE MY STORY

Det är bara att kötta på

axelträning man SATS

Kalendern pekar på mitt i november och jag är tre veckor in i min nya kostcoaching. Det är skoj och jag har bra fokus men det blir också lite vardag över allt. Bara att kötta på och hålla fokus på saker. Inte glida off track.

Det ska väl inte vara några problem, jag är en sån person som gärna gör saker till 100%. Kikar på det långsiktigt och märker sakta förändring. Det är skoj.

Det händer mycket nu

recept med kvarg för träning

Bra pass på gymmet imorse men vilket jävla väder. Det var ingen barnlek att ta sig de 200 meter vi har till Sats. Usch för vind och regn kl. 05:55 på morgonen. Det behövs inte!

Det är mycket nu, vi ska lansera ett jävligt spännande projekt i Mountainbike STHLM senare i veckan som vi jobbat med en tid. Sjukt kul att det snart får se dagens ljus.

Sen har jag styrt upp kosten ännu striktare för att nå ytterligare resultat med träningen. Ska dock sägas att jag äter mer än jag gjort på många år men inom ganska snäva ramar. Otroligt kul att se vart det leder de kommande månaderna! Träningsfokus och pepp är på topp!

Soft Sunday

bentraning_gym_lar

leg_curls_sats

Eller ja, så soft är den kanske inte. Men det är i alla fall söndag. Dagen då vi fick en timme extra denna höst och klockan nu pekar vintertid med allt vad det innebär i ljus o mörker.

Vi körde ett pass tillsammans idag med fokus på ben. Vi hjälps åt i vissa övningar även om våra pass skiljer sig åt i innehåll. Riktigt skoj och idag var det faktiskt rätt mycket folk på gymmet redan vid 09:30.

En touch av CrossFit

marklyft på sats eleiko

marklyft rätt övning benpass crossfit

mm sport-kläder på ove på sats som gör marklyft

Gillar att variera träningen och det blev ett rejält pass på lunchen idag. Snodde lite inspiration från CrossFit och körde lite tempobaserad träning enligt följande upplägg:

– 250m rodd (på tyngsta motstånd) x 8
– 50 st frivändningar uppdelat på set med 7 reps och kort vila
– 25 marklyft
– Toe to bar och benlyft varvat med ”kettlebell-lut”
– Intervaller på löpbanet i 15 minuter

Bra start på dagen

viktuppgång med träning

Boom, vilken bra start på denna torsdag! Ställde mig på vågen som visade nytt uppåtrekord på länge. Jäkla najs! Nu går vågen verkligen åt rätt håll och träningen känns riktigt riktigt bra. Härlig feeling! Getting bigger helt enkelt.

Idag tänkte jag att det lite högintensiv flåsträning på lunchen. Hjärtat behöver jobba så jag tänkte sätta ihop ett pass jag inte brukar köra bara för att stressa kroppen lite extra.

Fortsatt bra med energi

sats bänkpress gym träning

ove kör bänkpress i mm sports-linne på sats

mm sports sats träningskläder

Höstmörker och skitväder i all ära, men det brukar sällan påverka mig. Inte heller denna höst, har bra med energi och känner mig pigg. Det är riktigt mysigt med lite mörker även om den känslan brukar försvinna i mitten på december.

Bröst och triceps på gymmet imorse och det blev ett bra pass i rätt tomma lokaler på SATS. Så jäkla najs att gymma när man inte måste trängas, kan inte påpeka detta ofta nog. Har du ork och möjlighet att köra morgonpass så gör det!

Måndagsmörker

ryggövningar för ländryggen på SATS

ryggövningar för ländryggen på gymmet

Vilket morgonmörker! Mulet, höst och regn. Som total motsats kände jag mig verkligen pigg och full av energi när klockan ringde vid fem. Bra pass på gymmet följde den vanliga frukosten.

Idag var det axlar och ländrygg. Det blev en hel del militärpress, en övning jag gillar mer och mer desto mer jag kör. Tuff och tung men den känns på något sätt sjukt givande.

För ländryggen blev det ryggresningar och sen en övning som Johanna introducerade för länge sen. Jag ligger på golvet på mage och med tårna i kontakt med mattan. Sedan sträcker jag ut armarna i olika positioner och lyfter ryggen. 10x10x10x10 och sedan hålla ryggen i luften som avslut. Tar som tusan!

Sunday food prep

food prepp träningsmat matlådor

Tog modet till oss och åkte till ICA Maxi Haninge, som sällan överraskar med ett positivt intryck, på eftermiddagen idag. Vi veckohandlade typ. Eller nåt åt det hållet i alla fall.

Sen blev det food prep för mer eller mindre resten av veckan. Shit det var länge sen spisen fick jobba med så många grejer samtidigt. Massor med kyckling och storpack med nötfärs. Två saker vi äter mer eller mindre varje dag och nu passade vi på att köra alla samtidigt. Tror vi fick ihop typ 9-10 matlådor, inte illa!

Ny träningsform, boom!

casall boxning handskar box workout

Det är både kul och viktigt att variera träningen och därför köpte Johanna och jag idag ett set med boxhandskar och mitsar. Det var länge sen jag tränade boxersajs eller vad det hette på SATS men tusan vad kul det var att dra på sig grejerna igen.

Blev 20 minuter här hemma tillsammans men bara av det blev man både svettig och anfådd. Kul sätt att träna en kombo av cardio och styrka, och det går ju att variera till tusen. Boom!

Imorse körde vi ett ryggpass tillsammans på SATS. Blev 70 minuter hårdkör och det kändes riktigt bra idag. Gott om energi och skitskoj. Jag gillar ju ryggpasset men det är satans tungt så det behövs verkligen energi. Det markerade också att varv nr 5 på senaste träningsschemat nu är påbörjat och imorgon blir det axlar och ländrygg.

Netflix och Ben&Jerrys

träningsbloggen mat för träning

Ätardag och vila från träningen. Kanske inte den mest optimala kombon men kroppen ville ha det så idag så det kändes rätt att lyda. Rätt orkeslös när jag vaknade och en växande träningsvärk i benen efter passet igår.

Har klippt en del film från gårdagens inspelningar, galet skoj att filma i mörker faktiskt och en riktigt utmaning även för mig som jobbat med film och tv i snart 10 år. Ska bli kul att få ihop något.

Annars har vi hängt i soffan tillsammans idag Johanna och jag, så skönt! Hämtade henne på jobb i stan och sen blev det Netflix och lite dokumentär. Nu blir det middag och lite vin för att sen kika framåt mot morgondagens ryggpass och fortsatt filmklippning.

Ledig fredag

träningsbloggen kör raka marklyft på sats

Ledig dag idag, så himla skönt! Samma sak för Johanna så vi passade på att träna tillsammans på förmiddagen. Vi körde ett benpass och det är jäkla bra när hon granskar min teknik. Idag korrigerade hon mina raka marklyft som var lite för mycket mot vanliga marklyft och jäklar vad det tog i baksida ben efter instruktionerna.

Om en stund bär det iväg ut på filmproduktion i Flottsbro. Vi ska filma mörkeråkning med mountainbike vilket är jäkligt spännade! Det kommer bli craaazy coolt i backen med en massa specialbelysning!

Fortsatt tomt på gymmet

magövningar på gymmet

tränngsbloggen bicepsövning

I med gröten och ägget, på med träningskläderna och iväg till SATS. Typ en vanlig morgon allstå, i alla fall om jag komprimerar det hela lite. Idag var det dags för mage och biceps. Började med lite lätt uppvärmning i roddmaskinen och sen ungefär 25 minuter mage.

Jag gillar att träna mage med egen vikt och jobba en hel del med gymnastiska övningar som aktiverar stora delar av coren. Känns mycket mer givande än att ligga på golvet och göra situps som jag tycker är ganska tråkigt.

Det är mitten på oktober och mörkt både när jag går till och från gymmet på morgnarna. Lite intressant att det är så oerhört lite folk som kör på morgonen, var mycket mer under våren. Det kanske är så att den här perioden på året inte ger människor så stor motivation att tuffa på med träningen?

Vilodag idag

träningsmat nyttig matlagning

träningsmat mat för träning

träningsbloggen mat för träning

Idag har det varit vilodag. Kroppen behöver den återhämtningen och då passade jag på att sova en rejäl stund till på morgonen. Så jäkla skönt! Självklart var jag fortfarande bland de första på jobbet, men det är skillnad på att gå upp 05:00 och att gå upp strax innan 07:00.

Nu har jag precis lagat middag och det var dags för lite mer kyckling. Blandade det med bladspenat, färsk basilika och paprika i stekpannan. Kryddorna drog åt citrus-hållet. Smaskens blev det med rätt mycket smak, dessutom nyttigt. Käkade potatis och lite melonsallad till och det tycker jag är en riktigt smakrik kombo.

Nu är det snart dags att åka och hämta Johanna på SATS. In i bilen och på med USA-valpodden. Så jäkla lyssningsvärd!

Mojitoköttfärs

mat för träning köttfärs

kättfärs, ris och sallad på tallrik

Ikväll käkade vi Mojitoinspirerad kättfärs efter att jag hade hämtat Johanna på jobbet. Det låter kanske knasigare än det är med det är riktigt gott. Ett gammalt hamburgerecept som går ut på att nötfärs tillsammans med färsk basilika och färsk mynta gifter sig riktigt bra.

Vi stekte nötfärsen och kryddade måttligt, försöker hålla ner mängden salt till minsta möjliga genom smarta val. Sen la vi på hackad basilika och mynta som vi blandat när färsen landade på tallriken. Mums!

Går riktigt bra ihop med vanligt basmatiris och en sallad med lite lime droppat över. Fräscht, nyttigt och gott! Toppade det med två ägg i mitt fall två timmar senare innan sängen.

Bröst och triceps imorse

träningspass på sats farsta

Benen har checkat ut igen av träningsvärk från söndagens benpass. Det glädjer mig dock att mitt högra knä är på bra humör trots knäböj som tidigare rätt snabbt strulat till det på baksidan där.

Idag var det dags för bröst och triceps. Det är faktiskt ett av de roligaste passen, kanske för att jag just nu känner att styrkan rör sig framåt rätt snabbt. Härlig känsla om motiverar. Avslutade iofs passet med en mindre frivillig slip när jag körde dips eftersom räckena är så jävla hala och jag inte orkade ta magnesium på händerna idag. Får väl skylla mig själv och det bjuder jag på! Gymmet var ju nästan tomt…

Bänkpress är en del av passet och idag valde jag att köra lutande bänk. Försöker variera mig där hela tiden så att jag aktiverar olika delar av musklerna. Intressant hur mycket svagare jag bli när bänken lutar.